Aandacht gerichte mindfulness

Mindfulness betekent je aandacht richten op een bepaalde manier: bewust, in het hier en nu, en zonder oordeel.”

Jon Kabat-Zinn

Aandachtgerichte Cognitieve Therapie is een behandeling waarin u leert om gevoelens en gedachten onder ogen te komen zonder ermee samen te vallen. U leert automatismen die uw innerlijke onrust gaande houden, te doorbreken. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat hierdoor de kans dat u terugvalt in een depressie of een angststoornis met 75% afneemt. De basis is heel eenvoudig: aandacht geven aan wat er is in het hier en nu. Dat vergt echter flinke training en is niet gemakkelijk. Het vraagt inzet, discipline en doorzettingsvermogen.

Voor wie?

Veel mensen kunnen er baat bij hebben als hun vermogen om in het hier en nu te blijven wordt vergroot en als ze minder automatisch in hun oude patronen vervallen. Te denken valt onder andere aan mensen met:

  • Meerdere depressies die willen leren hoe ze een volgende depressie kunnen voorkomen;
  • Angst en spanningsklachten;
  • Chronische vermoeidheid en pijnklachten;
  • Burn-out;
  • Eetproblematiek;
  • verslaving;
  • Slapeloosheid.

Doel

  • Leren los te komen van uw automatische piloot in het dagelijks leven en leren omgaan met uw klachten.
  • Leren accepteren van het hier-en-nu.
  • Leren gevoelens van onbehagen te verdragen.
  • Leren meer ‘in uw lichaam’ te komen, waardoor u grenzen eerder kunt herkennen en minder ‘in uw hoofd zit’.
  • Leren op een afstandje te kunnen kijken naar gedachten, gevoelens en automatische neigingen, waardoor u de negatieve spiraal van piekeren kunt doorbreken en bewust uw gedrag kunt kiezen (in plaats van een automatische reactie).